Christian Tybring-Gjedde (FrP): Skatteavtalen mellom Norge og Kypros er ikke på OECD mønsteravtalelest.
Vil finansdepartementet endre praksis slik at feilaktig trukket forskuddsskatt blir etterjustert?
Begrunnelse
Fordi skatteavtalen mellom Norge og Kypros ikke er på OECD mønsteravtalelest, inneholder den ikke den såkalte utslagsregelen (jf. OECD mønsteravtale art. 4.2) som omhandler begrepet ”skattemessig bosted”. Begrepet ”skattemessig bosted” ble innført i skatteloven § 2-1 i 2004. Denne definisjonen i skatteloven § 2-1 er ikke omtalt i skatteavtalen mellom Norge og Kypros.
Konsekvensen av ordlyden i skatteloven § 2-1 er at emigranter fra Norge til Kypros er skattepliktige til Norge i inntil 1460 dager etter faktisk emigrasjonstidspunkt. Samtidig er immigranter til Kypros iht. kypriotisk internrett / internasjonal skatterett, skattepliktige til Kypros/tilflytningslandet etter 183 dager.
Kreditmetoden i OECD mønsteravtalen ville ha avhjulpet en slik dobbelbeskatningssituasjon.
Det påpekes spesielt at problemstillingen gjelder emigranter til andre jurisdiksjoner innen EØS /EU, altså personer som ikke har fast bosted i Norge.