Robert Eriksson (FrP): En person fikk i april 2010 beskjed om at han hadde fått for mye utbetalt barnetillegg fra Nav. Begrunnelsen var en økning i samboers inntekt. Inntektskontroll ble varslet 13.04.10. Personen tok straks kontakt med Nav for oppklaring og fikk inntrykk av at alt var i orden. Han reagerte derfor ikke da utbetalingen fra Nav ikke ble redusert. Ubeskåret utbetaling fortsatte frem til mai 2011. Han har fått krav om tilbakebetaling til juni 2011.
Burde ikke Nav ha sørget for korrekt utbetaling fra januar 2010?
Begrunnelse
Denne personen har fått utbetalt for mye barnetillegg til sin uførepensjon fordi hans samboer fikk økt inntekt i 2008. Feilutbetalingen skal ha foregått fra 1. januar 2008 frem til juni 2011. Dette ble oppdaget ved en inntektskontroll i januar 2010. 13.04.10 fikk mannen beskjed om forholdet. Han tok umiddelbart kontakt med Nav og leverte ligningsdokumenter for 2009 slik han ble bedt om, for seg selv og sin samboer. Han hevder at han deretter fikk beskjed om at alt var i orden. Han fikk ingen informasjon eller veiledning om fortsatt saksgang på dette tidspunktet og slo seg til ro med at saken var i orden. Nav tok heller ikke initiativ til å endre utbetaling av barnetillegget. Det oppfattes derfor som svært urimelig at Nav nå krever tilbakebetalt store deler av det for meget utbetalte barnetillegget helt frem til juni 2011 til tross for at Nav allerede i januar 2010 var klar over at tillegget var for høyt og kunne ha sørget for at dette ble korrigert. For perioden 01.04.10 til 31.05.11 innrømmer Nav en viss "skylddeling" og reduserer kravet om tilbakebetaling noe. Det hevdes imidlertid at mannen burde ha forstått at samboerens inntektsøkning i 2008 skulle føre til lavere barnetillegg og opplyst Nav om dette.
Imidlertid har mannen og hans samboer ført opp i ligningen fradrag på grunn av et av barnas sykdom som ikke er blitt godtatt. Dette har bidratt til at de var i god tro om skattepliktig inntekts størrelse. Uansett bør Navs plikt til å informere og sørge for riktig ytelse veie sterkt. Regelverket er komplisert, ekspertisen finnes hos Nav og å la det gå over ett år med feilutbetaling etter at Nav er kjent med feilen er ikke akseptabelt. Feilutbetalt beløp etter januar 2010 bør derfor belastes Nav og kan ikke skyldes mannens uaktsomhet.