Ivar Kristiansen (H): Som følge av åpningen av den nordlige sjørute kan vi stå foran store endringer av transportkorridorer på Nordkalotten. Økt mineralproduksjon fremover i nord Sverige og Finnland vil kreve økt transportkapasitet for å nå markedet. Dagens kapasitet på Ofotbanen vil ikke kunne tilfredsstille behovet for økt transportmengde, som følge av økt malmproduksjon.
Hvordan vil statsråden bidra til å få på plass dobbeltspor på Ofotbanen tidsnok til å møte det betydelige økte transportbehov?
Begrunnelse
I sitt forslag til statsbudsjett fremmer den svenske regjering forslag om betydelig økt satsing på vei og jernbane i nord Sverige, herunder også Ofotbanens trase på svensk side. De svenske og finske planer for økt mineralproduksjon i nord er godt kjent, og vil stille økte krav til effektive transportkorridorer på Nordkalotten. Narviks fortrinn som utskipingshavn for malmen fra Sverige over Ofotbanen er historisk godt kjent. Spørsmålet mange stiller seg i dag, er om Ofotbanens rolle for fremtiden kan bli utfordret som følge av manglende norsk evne til å beslutte satsing på kapasitetsøkning på Ofotbanen gjennom å få på plass en permanent løsning med dobbeltspor.