Christian Tybring-Gjedde (FrP): I 2010 ble ligningsloven endret slik at tilleggsskattesatsen på 15 pst. ble fjernet mot at man skulle senke terskelen for unnskyldelige forhold hvor man ikke ila tilleggsskatt. Skattemyndighetenes praktisering av ligningslovens § 10-3 første ledd om unnskyldelige grunner har likevel siden vært strengere enn Stortingets intensjon.
Hvordan er status for praktiseringen av unnskyldelige grunner per i dag, og når kan man forvente at nye mildere retningslinjer er implementert og iverksatt?
Begrunnelse
I en prinsipputtalelse fra Skattelovavdelingen i Finansdepartementet til Skattedirektoratet om praktiseringen av ligningslovens § 10-3 første ledd, datert 5. mai 2012 (UFIN-2011-4129), gjentas det at "hensikten med lovendringen som trådte i kraft i 2010, er at unnskyldningsgrunnene skal anvendes i større utstrekning enn tidligere."
I samme uttalelse konstaterer Skattelovavdelingen at praksis, på tross av lovgivers intensjoner, og departementets dialog med Skattedirektoratet, fremdeles er like streng. Det gis uttrykk for at skattedirektoratet har "ansvar for å utarbeide retningslinjer som sikrer mer utstrakt bruk av unntaket for unnskyldelige forhold i tråd med intensjonene ved siste lovgivning."
Det ønskes også besvart hvor mange tilfeller av tilleggsskatt det har vært siden lovendringen trådte i kraft, sammenlignet med årene før, samt hvor mange tilfeller finansministeren anslagsvis mener tilleggsskatt urettmessig er ilagt.