Ingjerd Schie Schou (H): Hvilke løsninger vil samferdselsministeren ta i bruk for å forhindre kollisjoner mellom tog og reinsdyr/elg, særlig på de mest ulykkesutsatte strekningene i Nord-Trøndelag og Nordland, og når vil disse virkemidlene være klare?
Begrunnelse
Langs hele Nordlandsbanen ble det i fjor påkjørt 635 dyr. Bare i Grane kommune ble over 220 reinsdyr påkjørt og drept. Strekningene mellom Grane og Vefsn er svært utsatt for påkjørsler og på det verste ble 59 rein meid ned av toget på en gang like sør for Mosjøen.
Tidligere år har andre reinbeitedistrikt hatt omtrent like store tap, og i tiårsperioden 2001–2011 ble 2316 rein påkjørt og drept av toget på strekningen Steinkjer-Bodø.
Det er brukt mer penger på å erstatte ihjelkjørte reinsdyr enn å bygge gjerder langs Nordlandsbanen for å hindre påkjørsler. Sånn skal det ikke være, uttaler fylkesmannen i Nordland.
I flere år har Jernbaneverket lovet å bygge gjerde langs Nordlandsbanen. Arbeidet har tatt lang tid og arbeidet er fortsatt ikke satt i gang, i følge medieoppslag om saken.
Jernbaneverket har de siste tre årene fått 25 millioner kroner for å forebygge dyrepåkjørsler langs jernbanen, uten at det har blitt noen konkrete resultater av dette.
Det er en strekning på ni kilometer gjennom Grane som skulle ha blitt prioritert, men nå sier Jernbaneverket at de neppe har råd til å bygge gjerde langs hele den ni kilometer lange strekningen, som de før har lovet.
Situasjonen er uholdbar både reindriftsøkonomisk og dyreetisk.