Solveig Horne (FrP): I et oppslag på NA24 25.09.12 advarer en erfaren takstmann mot at boligkjøpere kommer dårlig ut i mange tvistesaker i forbindelse med boligkjøp. Han mener boligkjøpers undersøkelsesplikt i praksis vektlegges langt tyngre enn boligselgers informasjonsplikt.
Mener statsråden at rettssystemets tolkning av lovverket er tilstrekkelig god til å ivareta boligkjøpere?
Begrunnelse
I nevnte intervju intervjues blant annet den erfarne takstmannen, som er bygningsingeniør, takstmann og økonom med lang erfaring innen verdi- og skadetaksering av boligeiendom og næringsbygg av forskjellig størrelse.
I en del boligtransaksjoner opplever boligkjøper at boligen er i dårligere stand enn hva de forventer, og tvistesaker oppstår. En tvistesak innebærer store kostnader, selv når boligkjøper har forsikring som dekker deler av kostnadene. Mange vegrer seg derfor i å følge saken helt til rettssystemet, noe som gir selgers forsikringsselskap incitamenter til å hale ut saken lengst mulig. Mange tror man har 5 års «reklamasjonstid» i slike saker, mens rettssystemet har lagt seg på en langt strengere praksis. Mange unnlater også å varsle om småfeil, fordi man vet saker av liten økonomisk verdi blir avvist, men opplever at når antall feil og mangler øker til en tilstrekkelig stor sum, så forsøkes saken avvist med begrunnelse i at de har klaget for sent. De burde klaget ved første «fillesak» selv om den var økonomisk ubetydelig. Dette oppleves som urimelig fra kjøpers side. Det argumenteres også ofte med at feil og mangler skulle vært oppdaget på visning og påpekt senest ved overtakelse. Selv bare noen måneders botid før man klager kan være nok til at motpart hevder man har oversittet reklamasjonsfristen. Dette til tross for at det ofte vil ta lang tid før boligeier får oversikt over boligens reelle tilstand og omfanget av skader.