Trond Helleland (H): NSB og Jernbaneverket legger ned Hallenskog stasjon på Spikkestadbanen fra 1/12-12. Samtidig forlenges reisetiden til Oslo fra 40 minutter til 1 time. Dette skjer i et boligområde i vekst som bidrar til å ta av for befolkningsveksten i hovedstadsregionen. Hallenskog har ingen andre kollektivtilbud og nabostasjonenes parkeringskapasitet er sprengt. Hverken lokalmiljø, kommune eller fylkeskommune har blitt hørt i ønsket om å opprettholde togtilbudet.
Er dette en ønsket utvikling?
Begrunnelse
Hallenskog stasjon ligger mellom Heggedal og Røyken med gangavstand til flere voksende boligområder. Bygda Hallenskog har i dag mer enn 200 boenheter. Det er regulert for 600-800 nye boligenheter i Øvre Hallenskog. I tillegg er opp mot 200 boliger under planlegging. På den andre siden av dalen skal Rødåsen bygges ut med i underkant av 100 boligenheter, som alle vil ligge i gangavstand til Hallenskog stasjon.
Befolkningen består for en stor del av barnefamilier, og de fleste arbeidstakere er pendlere. Toget er Hallenskogs eneste kollektivtilbud. Det går ingen busser, og det er heller ikke mulig å etablere bussruter pga. underdimensjonerte broer og veier. Barn og unge er helt avhengig av toget for å komme seg til skole og aktiviteter. Personer uten bil blir isolert dersom togtilbudet fjernes. Veien mellom Heggedal og Hallenskog er uoversiktlig og mangler gang- og sykkelvei.
Det kan ikke påvises noen gevinster ved å legge ned stasjonen, hverken i form av økonomiske besparelser eller færre togforsinkelser. Stasjonen er modernisert og har kapasitet for lange tog. Når NSB samtidig forlenger reisetiden på strekningen, viser det at begrunnelsen om å spare reisetid ikke er reell. Nedleggelse av stasjonen vil påføre Røyken kommune betydelige ekstrakostnader, de må bedre trafikksikringen, oppdimensjonere veinettet og i samarbeid med fylkeskommunen sørge for alternativt kollektivtilbud.
Hvis stasjonen nedlegges vil de fleste pendlere gå over til bil, parkeringskapasiteten på nabostasjonen i Heggedal er allerede helt sprengt, samtidig er Røykenveien inn mot Asker sterkt overbelastet, og Asker kommune har varslet at de vil innføre restriksjoner mot pendlere fra nabokommuner på sine parkeringsplasser.
Hallenskog og et samlet politisk miljø har samlet seg til protest og tatt en rekke initiativer for å få i stand dialog med Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket og NSB, uten at dette har ført fram. Det virker som beslutningen om å legge ned stasjonen ble foretatt uten noen form for konsekvensutredning, og uten at man har hørt lokale myndigheter og beboere. Frustrasjonen i Hallenskog er stor, og mange snakker om å flytte nærmere Oslo, noe som ytterligere vil bidra til å øke sentraliseringen inn mot Oslo.