Svein Flåtten (H): De norske reglene for tømmertransport er i dag en konkurranseulempe for næringen.
Vil statsråden i forbindelse med høringen og senere eventuelle endringer av reglene ta initiativ til at også økning av totalvekten til 60 tonn blir inkludert i endringsforslaget, slik at endringene får en reell økonomisk betydning for næringen?
Begrunnelse
Tømmer kan transporteres både på vei, jernbane og sjø. Det er positivt at gods flyttes fra vei til sjø og bane, men for tømmertransporten vil vei alltid være viktig. Det er viktig at skogbruksnæringen har best mulige rammevilkår for sin virksomhet. Transport er vesentlig for kostnadssiden i denne næringen og det er viktig å minimalisere de myndighetspålagte kostnader for å styrke konkurransekraften. De norske reglene for tømmertransport på vei er i dag en konkurranseulempe for næringen. I Sverige er det tillatt med 24 m vogntog og 60 tonns totalvekt. En harmonisering med svensk regelverk ville styrket den norske næringens konkurransekraft. I sommer sendte Vegdirektoratet et forslag på høring som innebærer at tillatt vogntoglengde for 7-akslede vogntog kunne økes fra 22 til 24 meter. Men det ble ikke foreslått å øke totalvekten til 60 tonn, noe som er det vesentlige for å redusere kostnadene og som en samlet norsk skognæring ønsker og har foreslått gjentatte ganger.