Laila Reiertsen (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å endre holdninger i skoleverket, når elever med funksjonshemminger opplever at lærere uttrykker at de er skeptiske til og har etiske problemer med, at en døv elev velger helsefaglig linje på videregående skole?
Begrunnelse
Jeg har fått en henvendelse fra en student som er døv, og som utdanner seg til sykepleier. Hun har fullført videregående skole, og valgte der å ta helsefaglig linje. Hennes opplevelse ved å velge helsefaglig utdannelse på videregående, var at hun ble møtt med skepsis av flere faglærere som uttrykte at de hadde etiske problemer med at døve eller hørselshemmede valgte et slikt utdanningsløp. For den unge jenta ble dette en påkjenning, men hun kom seg igjennom skolen og valgte sykepleierstudiet slik hun hadde planlagt. Regjeringen har vært veldig klare på at flere med funksjonsnedsettelse skal komme i jobb, og i utdanning. Dette eksempelet viser at det fortsatt er en lang vei å gå for unge funksjonshemmede, som vil og kan gjennomføre en utdannelse, og delta i arbeidslivet, når stigmatiseringen starter i skolen. Mobbing i skolene handler om mer enn relasjoner mellom elever, den handler veldig mye om forholdet lærer og elev i mellom. I dette tilfellet gikk det bra fordi eleven var en ressurssterk ungdom med støtte fra sin familie, men det kunne også ha fått et annet utfall.