Øyvind Halleraker (H): Har norske kommuner hjemmel for å innføre miljødifferensiering i eventuelle bompengeringer, dersom de selv vedtar dette?
Begrunnelse
Utslipp til luft fra vegtrafikken er en betydelig kilde til forurensing og dårlig luftkvalitet i byer og tettsteder. I storbyene er forurensingen fra vegtrafikken større enn gjennomsnittet ellers i landet. De viktigste stoffene som påvirker den lokale luftkvaliteten er svevestøv (PM10, PM2,5) og nitrogendioksid (NO2).
Studier av luftforurensingens påvirkning på folk sin helse har vist at det er en sammenheng mellom eksponering for luftforurensing, dødelighet og sykdommer, spesielt luftvegs- og hjerte-karsjukdommer.
Lov av 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven) er det i forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) § 7-6 satt krav til maksimale tall for overskriding av grenseverdier for stoff som svevestøv og nitrogendioksid i løpet av et år. I noen byer blir dette brutt allerede tidlig på året.
Ansvaret for høy luftforurensning i de store byene er delt mellom kommunen, fylkeskommunen og Statens vegvesen, jf. vegloven § 9. Kommunen har dessuten et overordnet ansvar til å pålegge gjennomføring av tiltak for å sikre at kravene etter forurensningsforskriften kapittel 7 blir overholdt, jf. forurensningsforskriften § 7-4.
Miljødifferensiering av bompenger betyr at kjøretøy med høye utslipp vil måtte betale høyere satser for passering i bomringen, mens biler med lave utslipp betaler lavere satser. Dette vil kunne gi et prisincentiv til mindre miljøskadelig bilbruk. Slike satser kan eventuelt varieres etter utslipp med lokal eller global effekt.