Linda Hofstad Helleland (H): Gjennom en rekke oppslag har Avisa Sør-Trøndelag avdekket svært alvorlige og kritikkverdige forhold rundt barnevernstjenesten i Orkdal kommune.
Hva gjør statsråden for å sikre at kommunenes barnevernstjenester utføres i samsvar med lov om barneverntjenester, mener departementet fylkesmannen har tilstrekkelige sanksjonsmuligheter overfor kommuner som bryter regelverket, og har departementet i denne sammenheng vurdert å gi fylkesmannen større adgang til å sette kommunale barnevernstjenester under administrasjon?
Begrunnelse
Ifølge Avisa Sør-Trøndelag har Fylkesmannen mottatt brev fra barnevernsadvokater med påstander om løgn, dokumentfalsk og manipulering av barns lovpålagte klagerett til fylkesnemnda for overprøving av vedtak om flytting.
Ifølge barnevernslovens § 2.3 har departementet ansvar for å føre tilsyn med at loven og forskriftene og andre bestemmelser som gjelder for tjenester og tiltak etter barnevernsloven blir anvendt riktig og på en måte som fremmer barnevernlovens formål. Fylkesmannen er statlig barnevernmyndighet på fylkesnivå, og plikter å føre tilsyn med barnevernvirksomheten i de enkelte kommuner, jf. § 2-3b.
Departementet har også utgitt egen forskrift om internkontroll for kommunens oppgaver etter lov om barnevernstjenester. Forskriftene pålegger kommunen systematiske tiltak som skal sikre at barneverntjenestens aktiviteter planlegges, organiseres, utføres og vedlikeholdes i samsvar med av fastsatt i eller i medhold av lov om barneverntjenester.
Etter dagens lovverk har fylkesmannen svært få sanksjonsmuligheter overfor kommuner hvor det avdekkes systemsvikt og manglende kvalitet i kommunal barnevernstjeneste.