Arne Sortevik (FrP): Jeg viser til spørsmål i Stortingets spørretime 24.10.2012 om ekspressbusser. Politisk rammeverk for fylkeskryssende bussruter ligger i SDs rundskriv N-2/2003 som gir føringer om fri etablering av slike ruter. Ihht. EUs kollektiv-transportforordning som Norge har sluttet seg til gjennom EØS-avtalen er Yrkestransportloven endret slik at kollektiv-transport skal ut på anbud.
Vil statsråden utarbeide nytt rundskriv som understreker at fri etableringsrett omfatter transport av passasjerer også i fylker som passeres?
Begrunnelse
At kollektivtransport som prinsipp skal anbudsutsettes er i tråd med FrPs politikk. I hovedsak fører anbudsutsetting til bedre tilbud for kunder/brukere. Det er like fullt viktig å sørge for at rammebetingelsene for den viktige transportoppgaven som dagens ekspressbusser løser med god distrikt-; kollektiv-; og miljøeffekt ikke svekkes.
Denne effekten er godt beskrevet av SD i høringsnotat fra FAD om forslag til forskrift om unntak fra konkurranselovens § 10 i Lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse mellom foretak og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven). Foreslått unntak gjaldt samarbeid om drift av kommersielle fylkeskryssende bussruter.
I høringsnotatet er inntatt e-post datert 28.2.2008 fra SD der det bl.a. heter:
"Ved Samferdselsdepartementets rundskriv N-2/2003 av 13. mars 2003 ble det i praksis innført ikke-behovsprøvd etableringsadgang, fri prissetting, og fri utforming av rutetabell for fylkeskryssende bussruter, populært kalt ekspressbussruter. Denne omreguleringen av markedet har sammenfalt med en positiv utvikling med vekst i ekspressbussbransjen. Selv om dereguleringen har gjort muligheten for samordning med annen kollektivtransport langt svakere, synes gevinstene klart å overgå de ulemper man har sett. Fri tilpasning av ekspressbusstilbudet gjør at foretakene står friere til å utnytte virkemidler for å vinne kundens gunst. Virkemidler kan være lavere pris, bedre tilgjengelighet, endret stoppemønster, raskere fremføringstid, bedre markedsføring osv. Dette har ført til økt konkurransekraft overfor andre transportformer. I noen tilfeller har omreguleringen ført til konkurranse mellom flere ekspressbussruter på samme strekning. Konkurranse vil normalt føre til at ekspressbussforetakene forsterker kundefokuset."