Arne Sortevik (FrP): Forslag til nye forskrifter for havnesikring har nylig vært på høring. Jeg forstår det slik at Kystverket legger opp til innskjerping av regelverket. Det gjelder spesielt forholdet mellom ISPS-godkjente skip og havner som ikke er ISPS klarert. Resultatet vil bli at ISPS-godkjente skip utestenges fra mange anløpssteder langs kysten. Slik effekt vil flytte transport fra sjø til land.
Vil samferdselsministeren sammen med fiskeri- og kystministeren sørge for at nye forskrifter om havnesikring ikke medfører redusert sjøtransport?
Begrunnelse
Ikke bare vil de nye forskriftene om havnesikring kunne føre til redusert transport av gods på sjø; de vil også svekke grunnlaget for kystskipsfart/nærtransport av gods på kjøl. Når det gjennom forskrifter sperres for anløp fjernes også markedsgrunnlag og inntjening for drift av nærskipsfart. Det må være fullt mulig fortsatt å utforme regelverk og håndtere regelverk slik at ikke krav til havnesikring - som nok er nødvendig i havner der trafikken har et visst omfang - stopper sjøtransport med bruk av mindre kaianlegg der omfang av sikringen av praktiske og økonomiske årsaker ikke kan dimensjoneres og praktiseres på samme måte. Kort sagt; et stivbent regelverk må ikke føre til redusert sjøtransport. Et viktig politisk mål innenfor samferdselspolitikken er jo å øke sjøtransport av gods gjennom overføring av transport fra land til sjø.