Gunnar Gundersen (H): Norsk konkurranseutsatt virksomhet som ikke er oljerelatert sliter tungt i tøffe internasjonale markeder og med en særnorsk kostnadsutvikling. Transport er en tung og viktig konkurransefaktor og kostnad, spesielt for næringslivet i distriktene. Finland øker nå totalvekten på lastebiler til 76 tonn og beregner logistikkgevinsten til 60 mill. euro i tillegg til en betydelig miljøgevinst. Sverige eksperimenterer med noe av det samme.
Vil statsråden ta initiativ slik at norsk konkurransekraft kan bedres tilsvarende?
Begrunnelse
Transportkostnadenes betydning, både i forhold til miljø og konkurransekraft, er betydelig. Det er uhyre viktig at norsk næringsliv ikke får ytterligere belastninger. Det er nok å minne om treforedlingens utfordringer og hva det vil bety for verdiskaping og aktivitet i hele distrikts-Norge om vi ikke lykkes med å få distriktsnæringer som skogbasert virksomhet på offensiven i den internasjonale konkurransen.
Skogbruk, trebearbeiding og treforedling er slik sett en meget tydelig indikator på fortrengingsproblematikken som norsk oljevirksomhet skaper. De internasjonale markedene er tøffe, men i stabil utvikling. Ressursen har åpenbare fortrinn i miljøsammenheng og det er forventninger om nye utviklingsmuligheter i tråd med at hele verdensøkonomien retter fokus mot en sterkere forankring i fornybare ressurser. Den norske ressursbasen er stor og fortsatt voksende, men underutnyttet. Det ligger store muligheter for økt aktivitet, og transport- og logistikkutfordringene er sentrale for å utløse potensialet.