Øyvind Halleraker (H): Jernbaneverkets prioriteringer har ført til oppsigelser og permitteringer blant private jernbaneleverandører det siste året. Flere står på trappene. I tillegg har Jernbaneverket nå bedt tilbydere om å forskuttere arbeider som først skal betales i 2014.
Har statsråden noen forklaring på hvorfor det er krise i norsk jernbane på vedlikeholdssiden, samtidig som Stortinget har økt bevilgningene til vedlikehold?
Begrunnelse
Norge trenger en moderne, pålitelig og robust jernbane med god konkurranseevne overfor andre transportmidler. Det er viktig at jernbanen drives effektivt, med produktivitetsmålinger og dokumentasjon både på vedlikehold og investeringer.
Regjeringen har lovet tidenes jernbaneløft. Samtidig ser vi nå kutt i vedlikeholdsmidlene. Flere private aktører har gått konkurs, verdens største jernbaneselskap har trukket seg ut og flere norske selskaper har permittert, varslet oppsigelser og flere står i akutt fare for avvikling.
Høyre har tidligere foreslått å omstrukturere Jernbaneverket og NSB, på samme måte som tidligere er blitt gjort med Avinor. Driften av de offentlige flyplassene i Norge er i dag en suksess, og regjeringen planlegger å ta 438 mill. kroner i utbytte fra selskapet i 2013. Regjeringen har tidligere stemt mot alle forslag om å gjennomføre nødvendig modernisering av Jernbaneverk.