Gunnar Gundersen (H): Aftenposten skriver den 22.11. at snart vil "veiene fylles med flere vogntog". Godsruten Oslo-Malmø legges ned og kapasiteten reduseres Oslo - Trondhjem. Årsaken oppgis å være mange forsinkelser grunnet feil på jernbanelinjene og naturkatastrofer som ras og flom. Elektrifisering av Røros/Solørbanen vil kunne betraktes som et dobbeltspor Oslo - Trondhjem og åpne for en godsrute ut av Midt- og Sørøst-Norge der man unngår Oslo helt.
Vil statsråden ta initiativ til å utrede denne muligheten?
Begrunnelse
Nedleggelse og reduksjon av godskapasitet er dårlig nytt for miljø og klima og kan vanskelig aksepteres om man skal ha ambisjon om å redusere Norges klimautslipp. Utviklingen går i motsatt retning av det ønskelige. En arbeidsgruppe i Nord-Østerdal og Hedmark Fylkeskommune har beregnet kostnaden for elektrifisering og nødvendig oppgradering av Rørosbanen og Solørbanen med avstikker til Hamar til 3,6 mrd. kr. Dette framstår som en billig og enkel måte å øke driftsstabiliteten på forbindelsen Oslo-Trondhjem på og åpner også for helt nye muligheter ut av Norge der man kan unngå å måtte innom Oslo.