Trine Skei Grande (V): Medfører det riktighet at elever på barnetrinnet som følger undervisning i fag på ungdomstrinnet, ikke får karakterer - og er dette statsrådens hensikt?
Begrunnelse
Undertegnede er blitt gjort kjent med et tilfelle der en elev på barnetrinnet følger undervisning i et fag på ungdomstrinnet - slik det er bred politisk enighet om skal være mulig.
Vedkommende elev får imidlertid ikke karakter i faget, siden eleven fortsatt "tilhører" barnetrinnet. Dersom eleven fortsetter å følge undervisningen på et høyere nivå enn det vedkommende tilhører, vil vedkommende heller ikke få standpunktkarakter i faget når vedkommende har gjort seg ferdig med undervisningen for 10. trinn (men fortsatt formelt tilhører 8. eller 9. trinn).
Gitt den brede politiske enigheten det er om at elever skal kunne følge undervisning på høyere nivå for dermed å få adekvate faglige utfordringer, legger undertegnede til grunn at det også må være mulig for elever som skissert over å få karakterer/standpunktkarakter så lenge de følger undervisningen - selv om de formelt sett skulle "tilhøre" på et lavere trinn.