Linda Hofstad Helleland (H): Hvordan planlegger statsråden i 2013 å fordele særskilte driftsutgifter i barnehagesektoren for de ni angitte formålene under post 231.21, hvor stor del av midlene er planlagt benyttet på hhv. lokale kompetansetiltak for å øke hhv. uformell og formell kompetanse hos de ansatte ute i barnehagene i 2013, og hvor mange assistenter anslår man vil kunne få formell kompetanseheving som barne- og oppvekstarbeider i 2013 som følge av dette?
Begrunnelse
I kunnskapsdepartementets fagproposisjon til statsbudsjettet 2013 er det foreslått bevilget 166,1 mill. kroner på kap. 231 post 21 «Særskilde driftsutgifter», og det er spesifisert ni ulike formål for bruken av midlene:
1.forsking
2.utviklingsarbeid,
3.kartleggingar
4.utgreiingar
5.kompetansetiltak
6.rekrutteringstiltak
7.informasjons- og erfaringsspreiing i barnehagesektoren
8.utviklingsbehov som oppstår gjennom året
9.lønn og administrasjon i departementet og Utdanningsdirektoratet knytte til drift av prosjektet GLØD.
Departementet har tidligere i svar på Høyres budsjettspørsmål 202 av 12.10.2012 angitt at den ekstraordinære satsingen på 20 millioner kroner til en midlertidig ordning med etter- og videreutdanningstiltak for barnehageassistenter som inngår i denne posten, dersom en tar utgangspunkt i eksisterende kompetansehevingstiltak for assistenter som departementet har gode erfaringer med, vil kunne gi et lignende tilbud til nærmere 1 000 personer i form av uformell kompetanseheving og formell kompetanseheving der det avlegges eksamen (15 studiepoeng, ca. 80 timer).
For punktet kompetansetiltak er det i proposisjonen angitt at det i 2011 ble brukt 43 mill. kroner til lokale kompetansetiltak for å øke kompetansen til de ansatte ute i barnehagene. Tilsvarende tall for 2010 er i Prop. 1 S (2011-2012) angitt til 33 mill. kroner.
I tillegg til den etterspurte spesifiseringen av planlagt bruk av midlene foreslått bevilget på kap. 231 post 21 på de ni angitte formålene, ber undertegnede om en nærmere redegjørelse av hvilke beløp som er benyttet til formell kompetanseheving for ansatte ute i barnehagene i hhv. 2010 og 2011, hvor mange ansatte som har fått økt formell kompetanse som barne- og oppvekstarbeider (barne- og ungdomsarbeider) som følge av dette, og hvilken andel av midlene statsråden planlegger brukt til hhv. uformelle og formelle kompetansehevingstiltak i 2013 og hvor mange ansatte man anslår vil få formell kompetanseheving som følge av dette i 2013.