Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Mener statsråden det er fornuftig at gode og lønnsomme småkraftprosjekter skal legges på is og miste mulighet for grønne sertifikater på grunn av sendrektig saksbehandling i NVE og rigide krav om 100 prosent markedsadgang også i "worst case scenario"?
Begrunnelse
Nipo Kraft AS har gjort investeringsbeslutning på å bygge i Dyrkolbotn kraftverk nord i Lindås kommune, men får ikke tilkoblingsavtale med BKK på grunn av begrensninger i nettet. Dagens regelverk krever at ny energi som skal gis markedsadgang skal ha denne adgangen 100 prosent av tiden. Dette medfører at beregningene skal vise at man aldri overbelaster nettet, selv med den verst tenkelige belastningen. En tenkt situasjon, eller en situasjon som kan oppstå noen timer i året, kan dermed hindre en tilkobling av ny energi inn på dagens nett.
Det er uttrykt fra myndighetenes side at Norge skal satse på fornybar energi. BKK som er netteier uttrykker at de ønsker denne energien velkommen inn i nettet, og at i en del tilfeller vil slik produksjon kunne gi bedre driftsvilkår for nettet. Teknologien for å kunne håndtere situasjoner der nettet nærmer seg overbelastning har eksistert i mange år, og er gjennomprøvd. Utbyggere vil mest sannsynlig være bedre tjent med 99,5 % tilgang til markedet, enn å bli helt utelukket fra markedet grunnet kapasitetsproblemer. NVE sitt regelverk hindrer netteiere i å bygge og drifte nettet sitt slik de mener er både forretningsmessig og teknologisk riktigst.
Norge og Sverige har inngått avtale om felles elsertifikatmarked. Dette innebærer at norske og svenske forbrukere betaler ekstra for strøm, og at denne ekstrabetalingen skal fordeles blant investorer / utbyggere som produserer fornybar energi. I forbindelse med avtalen er det satt opp mål for mengden ny energi man ønsker å nå, samt en tidsplan. I Norge er det bestemt at produksjonsanlegg må være i produksjon innen 2020, for å kunne inngå i elsertifikatmarkedet. Det første store hinderet for norske utbyggere er saksbehandlingstid på konsesjonsbehandling etter vassresursloven hos NVE. Det blir hevdet at med dagens kapasitet og søknadsmengde, så må søknader være inn før jul 2012 for å kunne ha sjanse til å nå fristen i 2020. Det andre hinderet er manglende kapasitet i linjenettet. Dette hinderet har en mer kompleks bakgrunn, men skyldes delvis også saksbehandlingstid hos NVE og OED.