Morten Stordalen (FrP): Mener statsråden at regler om bilstønadsordningen skal tolkes på en slik måte at det er umulig å få byttet inn en bil som ikke fungerer før krav til km grense og alder er oppnådd, og vil statsråden gjøre noe for å lempe på dette regelverket, slik at andre brukere slipper å måtte kjempe for sin sak mot Nav slik denne kvinnen har måttet gjøre?
Begrunnelse
Jeg har fått en henvendelse fra en ung kvinne som etter en bilulykke er blitt lam fra livet og ned. Hun er i kategorien «de mest funksjonshemmede» og har fått innvilget bilstønad gruppe 2. Problemet er at hjelpemiddelsentralen har innvilget henne en bil som er spesialtilpasset en annen bruker. Bilen er forsøkt tilpasset kvinnen, uten at det har fungert. Bilen egner seg ikke for gjenbruk for henne. Bilen har vært 18 ganger inne på verkstedet og Nav har til nå betalt om lag 400 000 kroner for dette. Kvinnen har kjempet mot Nav siden høsten 2010 da hun overtok ombyggingsbilen. Nav sier at bilen må ha kjørt 150 000 km og må være 8-11 år gammel før man får stønad til ny bil. Bilen har gått kun 31 000 km og 70 % av disse km gjelder kjøring til og fra verksted. Det blir derfor umulig å oppfylle grensen om 150 000 km når bilen hele tiden går i stykker. Mennesker med nedsatt funksjonsevne skal kunne leve et verdig liv med hjelpemidler for å kunne øke sin livskvalitet. Det er derfor nødvendig at de hjelpemidler som tilbys er i en slik stand at de kan være til positiv og funksjonell nytte.
For mange bruker tid på å kjempe mot Nav fordi det ikke utøves skjønn, men at reglene i stedet tolkes snevert. Resultatet i denne saken er at den unge kvinnen ikke får brukt bilen og blir isolert, i tillegg fører det til store verkstedutgifter som kunne vært unngått dersom hun kunne fått byttet til en bil tilpasset hennes behov.