Øyvind Halleraker (H): Turistnæringen er avhengig av å kunne tilby tilreisende en helhetlig transportpakke. Løyvehavere, i for eksempel Bergen, har uttrykt fortvilelse over Hordalands praktisering av regelverket, fordi dette medfører at de må frakte passasjerer mellom flyplass og hurtigbåt i Bergen i store busser, selv når det bare kommer få passasjerer hver gang.
Vil ministeren vurdere tiltak som kan hjelpe turistnæringen med tillatelser til å frakte passasjerer på mer miljøvennlig og hensiktsmessig måte?
Begrunnelse
Tolkningen av regelverket for turløyver og selskapsvognløyver administreres av fylkene, men regelverket er utarbeidet nasjonalt for mange år siden.
Det ser ut til at praktiseringen av regelverket skjer noe ulikt i forskjellige fylker, og at Rogaland og Akershus eksempelvis har en annen praktisering enn hva som er tilfellet i Hordaland. For løyvehavere i Hordaland medfører den rigide praksisen at de må frakte 2-4 passasjerer med buss. Med et totalt antall turister oppe i cirka 6000 turister i året, så betyr dette en stor ekstrabelastning på bymiljøet i Bergen og for klimautslipp, i tillegg til en stor ekstrakostnad økonomisk. Og dette kun fordi dagens regelverk tillater det som er å anse som "eksklusiv bil" til slik bruk.