Line Henriette Holten (KrF): Det vises til Stortingets vedtak om å bevilge 200 millioner kroner til dekning av uforutsette økte pensjonsutgifter til private helseinstitusjoner som har avtale med de regionale helseforetakene i RNB 2012.
Mener statsråden at vedtaket er gjennomført etter Stortingets hensikt, og at regjeringens håndtering av denne saken er i tråd med intensjonen i samarbeidsavtalen mellom staten og ideelle aktører i helse- og omsorgssektoren?
Begrunnelse
Det pekes av flere aktører, deriblant Virke og Fagrådet - Rusfeltets hovedorganisasjon, på at den enkelte helseregion i gjennomføringen av vedtaket har unnlatt å føre videre det bevilgede tilskuddet til blant annet private ideelle rusinstitusjoner trass i at disse oppfyller Stortingets krav om inngått avtale.
Det vises til Prop. 111 S (2011-2012) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012, 2.7 Helse- og omsorgsdepartementet, Kap. 732 Regionale helseforetak:
"Økte pensjonskostnader
Pensjonskostnaden legges til grunn ved fastsetting av basisbevilgningene til regionale helseforetak, jf. St.prp. nr. 1 (2008-2009). Ettersom pensjonspremien kan avvike fra pensjonskostnaden det enkelte år, vil regionale helseforetak kunne ha tilstrekkelig, mer eller mindre likviditet til å betale de årlige pensjonspremiene. Etablert opplegg for håndtering av pensjoner for helseforetakene innebærer at eventuell overskuddslikviditet som følge av at pensjonspremien er lavere enn pensjonskostnaden skal brukes til å redusere driftskredittrammen, mens driftskredittrammen økes hvis pensjonspremien er høyere enn pensjonskostnaden.
Det er mange parametere som til sammen bestemmer størrelsen på pensjonskostnaden. Viktigst er forholdet mellom forventet framtidig avkastning av pensjonsmidler (diskonteringsrenten) og forventet framtidig lønnsvekst. Pensjonskostnaden for det enkelte år blir først kjent i januar i budsjettåret. Nye beregninger for 2012 tilsier en pensjonskostnad på 12,950 mrd. kroner for de regionale helseforetakene samlet. Dette er 2,1 mrd. kroner mer enn lagt til grunn i saldert budsjett 2012. I tråd med etablert opplegg for håndtering av pensjonskostnader foreslås det at basisbevilgningene økes med 2,1 mrd. kroner og at økningen motsvares av tilsvarende nedsettelse av driftskredittrammen. Dette foreslås håndtert ved at økningen i driftskredittrammen i saldert budsjett reverseres, jf. omtale under kap. 732, post 86, og at det settes ytterligere krav til nedbetaling av driftskreditt, jf. omtale under kap. 3732, post 86.
Endelig pensjonspremie blir først kjent i september eller oktober i budsjettåret. Dersom ny informasjon tilsier større endringer av de anslagene som nå er lagt til grunn, vil Regjeringen komme tilbake til saken."
"Pensjonskostnadene for de private helseinstitusjonene som har avtale med de regionale helseforetakene øker også. Det foreslås å øke basisbevilgningene til regionale helseforetak med ytterligere 200 mill. kroner for å sette de regionale helseforetakene i stand til å håndtere pensjonskostnadene til private institusjoner med avtale.
Økningen fordeles som følger mellom basisbevilgningene til de regionale helseforetak, jf. omtale av de enkelte postene nedenfor:
Kap. 732, post 72, økes med 108,0 mill. kroner
Kap. 732, post 73, økes med 37,9 mill. kroner
Kap. 732, post 74, økes med 28,7 mill. kroner
Kap. 732, post 75, økes med 25,4 mill. kroner"