Siv Jensen (FrP): Oslopakke 3 har blitt svært dyr grunnet massive overskridelser i statlige veiprosjekter. For eksempel har Statens vegvesen brukt 283 mill. kroner på å bygge en firkantet rundkjøring på Carl Berner, og prisen for rv. 150 Ulven-Sinsen har økt fra 1,3 til 4 mrd. kroner.
Mener statsråden at slike overskridelser er akseptable, hva gjøres for å forhindre tilsvarende overskridelser i fremtiden, og vil statsråden som en minimumsløsning gå inn for statlig fullfinansiering av overskridelsene?
Begrunnelse
Fremskrittspartiet har gjentatte ganger fremmet forslag om statlig fullfinansiering av Oslopakke 3, senest i representantforslag Dokument 8:57 S (2011-2012) i februar 2012. Befolkningen i Osloområdet øker nemlig svært raskt, og det betyr at det er et stort behov for investeringer i vei, jernbane og t-bane. Ifølge Statistisk sentralbyrå vil befolkningen i Oslo og Akershus øke med til sammen 430 000 innbyggere innen 2040. Det er ikke mulig å finansiere nok infrastruktur gjennom bompenger, og bompenger er uansett en urettferdig finansieringsform når staten bare investerer en brøkdel av de 55 mrd. kronene man tar inn i bil- og drivstoffavgifter tilbake til veiformål i statsbudsjettet.