Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Vil statsråden stille krav om at Skrugard og Havis-utbyggingen i Barentshavet skal forsynes med kraft fra land, og hva vil i tilfelle statsråden foreta seg for å sikre at nødvendig infrastruktur kommer på plass innen oppstart i 2018?
Begrunnelse
12. februar offentliggjorde Statoil og partnerne konseptvalg for utbygging av Skrugard-feltet i Barentshavet. Konseptet omfatter flytende produksjonsenhet med rør til land og anlegg for mottak av olje fra Skrugard på Veidnes utenfor Honningsvåg i Finnmark. Feltet skal etter planen starte opp i 2018.
Ifølge Statoil planlegges Skrugard- og Havis-funnene bygget ut med en felles infrastruktur. Produksjon fra Skrugard og Havis skal knyttes opp mot en halvt nedsenkbar flytende installasjon via et undervannsproduksjonssystem lokalisert på et havdyp på cirka 380 meter. Daglig produksjon er estimert til nærmere 200.000 fat oljeekvivalenter.
Oljen føres deretter gjennom et om lag 280 kilometer langt rør fra Skrugard til Veidnes utenfor Honningsvåg. Der vil oljen bli ført i rør direkte inn til et oljelager. Oljen blir lagret i to fjellkaverner og transportert videre i rør til kaien for transport. Det er foreløpig anslått at det vil kunne komme 50-100 råoljetankere per år til terminalen.
Avstanden til land for Skrugard og Havis er omtrent den samme som for feltene på Utsirahøgden, hvor det nå arbeides konkret med planer for elektrifisering med kraft fra land. Korteste avstand til land fra Skrugard er 200 km til Ingøya i Måsøy kommune i Finnmark, og 210 km fra Bjørnøya.
Statnett planlegger å bygge nye kraftlinjer til Finnmark. Goliat-utbyggingen ble godkjent under forutsetning at den blir fullt elektrifisert fra det tidspunktet nye kraftlinjer er på plass.
Snøhvit tog 2 skulle vært elektrifisert via de nye linjene, men er som kjent lagt på is.