Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:900 (2012-2013) Innlevert: 25.02.2013 Sendt: 25.02.2013 Besvart: 01.03.2013 av finansminister Sigbjørn Johnsen
Ida Marie Holen (FrP): Kan finansministeren beregne fordelingseffektene av å øke bunnfradraget fra 870 000 til 30 millioner kroner og fjerne skjermingsfradraget, og å verdsette næringseiendom til 50 pst. og til 100 pst. for både ulike inntektsintervaller og formuesintervaller?
Sigbjørn Johnsen: Det forutsettes at bunnfradraget i formuesskatten økes fra 870 000 kroner til 30 mill. kroner (fra 1,74 mill. kroner til 60 mill. kroner for ektepar). Videre legges det til grunn at skjermingsfradraget avvikles i aksjonærmodellen. Et slikt forslag vil samlet redusere provenyet med om lag 10,2 mrd. kroner sammenlignet med 2013-regler. Fordelingsvirkningene av forslaget framgår av tabell 1 og 2. Tabell 1 Gjennomsnittlig endring i skatt i 2013 i ulike intervaller for bruttoinntekt. Forslag sammenlignet med 2013-regler. Alle personer 17 år og eldre. Negative tall betyr lettelserBruttoinntekt. Tusen kroner Antall Endring i skatt. Alle personer. Mill. kroner Gjennomsnittlig endring i skatt. Kroner0 - 150 583 100 -270 -500150 - 200 319 000 -210 -700200 - 250 378 400 -330 -900250 - 300 362 300 -430 -1 200300 - 350 358 100 -510 -1 400350 - 400 365 300 -530 -1 400400 - 450 347 900 -540 -1 500450 - 500 303 000 -500 -1 700500 - 600 433 200 -930 -2 200600 - 750 309 000 -1 080 -3 500750 - 1000 198 700 -1 220 -6 2001000 - 2000 141 200 -2 110 -14 9002000 - 3000 14 200 -600 -42 3003000 og over 9 600 -920 -96 100I ALT 4 123 000 -10 170 -2 500Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.Tabell 2 Gjennomsnittlig endring i skatt i 2013 i ulike intervaller for nettoformue. Forslag sammenlignet med 2013-regler. Alle personer 17 år og eldre. Negative tall betyr lettelserNettoformue. Kroner Antall Endring i skatt. Mill. kroner Gjennomsnittlig endring i skatt. KronerNegativ 1 612 500 90 1000 - 500 000 1 447 900 -10 0500 000 - 1 mill. 489 800 -150 -3001 mill. - 5 mill. 523 100 -4 570 -8 7005 mill. - 10 mill. 31 400 -1 780 -56 60010 mill. - 50 mill. 16 000 -2 810 -175 50050 mill. - 100 mill. 1 300 -620 -460 700Over 100 mill. 900 -330 -349 900I ALT 4 123 000 -10 170 -2 500Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.Dersom en i tillegg til ovennevnte endringer øker ligningsverdiene av næringseiendom fra 50 pst. til 100 pst. av anslått markedsverdi, vil provenyet reduseres med om lag 10,1 mrd. kroner sammenlignet med 2013-regler. Fordelingsvirkningene av dette forslaget framgår av tabell 3 og 4.Tabell 3 Gjennomsnittlig endring i skatt i 2013 i ulike intervaller for bruttoinntekt. Forslag sammenlignet med 2013-regler. Alle personer 17 år og eldre. Negative tall betyr lettelserBruttoinntekt. Tusen kroner Antall Endring i skatt. Alle personer. Mill. kroner Gjennomsnittlig endring i skatt. Kroner0 - 150 583 100 -270 -500150 - 200 319 000 -210 -700200 - 250 378 400 -330 -900250 - 300 362 300 -430 -1 200300 - 350 358 100 -510 -1 400350 - 400 365 300 -530 -1 400400 - 450 347 900 -530 -1 500450 - 500 303 000 -500 -1 700500 - 600 433 200 -930 -2 200600 - 750 309 000 -1 080 -3 500750 - 1000 198 700 -1 190 -6 0001000 - 2000 141 200 -2 070 -14 6002000 - 3000 14 200 -590 -41 6003000 og over 9 600 -890 -93 000I ALT 4 123 000 -10 050 -2 400Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.Tabell 4 Gjennomsnittlig endring i skatt i 2013 i ulike intervaller for nettoformue. Forslag sammenlignet med 2013-regler. Alle personer 17 år og eldre. Negative tall betyr lettelserNettoformue. Kroner Antall Endring i skatt. Mill. kroner Gjennomsnittlig endring i skatt. KronerNegativ 1 612 500 90 1000 - 500 000 1 447 900 -10 0500 000 - 1 mill. 489 800 -140 -3001 mill. - 5 mill. 523 100 -4 570 -8 7005 mill. - 10 mill. 31 400 -1 780 -56 60010 mill. - 50 mill. 16 000 -2 800 -174 40050 mill. - 100 mill. 1 300 -610 -449 900Over 100 mill. 900 -240 -255 700I ALT 4 123 000 -10 050 -2 400Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.En avvikling av skjermingsfradraget i aksjonærmodellen vil kunne påvirke valg av organisasjonsform ved at man stifter deltagerlignede selskaper som for eksempel kommandittselskaper. En avvikling av skjermingsfradraget vil også kunne påvirke finansieringen av selskapene. Skjermingsfradraget skal forhindre vridninger i investeringene og selskapenes finansieringsstruktur som følge av utbytteskatten. En utbytteskatt uten skjerming vil kunne presse opp avkastningskravet på aksjeinvesteringer og føre til at norske investorer vrir investeringer fra aksjer over til obligasjoner, eiendom mv. Tilgangen til ny, norsk egenkapital, og dermed også næringslivets mulighet til å finansiere lønnsomme prosjekter, vil kunne svekkes. Det kan i neste omgang virke inn på de samlede skatteinntektene.Beregningene ovenfor er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2011. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er framskrevet til 2013. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablongmessig framskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.Svaret med tabell i pdf-format