Robert Eriksson (FrP): I dag finnes ingen definisjon av "omsorgsboliger" nedfelt i lovverket, og begrepet brukes på et sett ulike boliger og boligformer. I 2010 slo Høyesterett fast at bygging av omsorgsboliger skulle ha full momsrefusjon, og at dette også gjaldt privatpersoner. I blant annet Oslo kommune har man valgt å definere begrepet slik at man ikke trenger å følge dommen i Høyesterett.
Vil statsråden sørge for at man får en klar definisjon på hva en omsorgsbolig er, slik at man kan få like regler over hele landet?
Begrunnelse
Undertegnede har blitt kontaktet av en familie i Oslo med et sterkt funksjonshemmet barn på 6 år. Familien bor i dag i en leilighet på 75 m2, og består av to voksne og to barn. Nåværende boløsning er dessverre ikke lengre egnet for familien med tanke på at familien har et sterkt funksjonshemmet barn.
Da det funksjonshemmede barnet hverken har eller vil få egen bo-evne, har familien valgt å bygge ny bolig slik at barnet skal kunne bo hjemme for alltid, og da sammen med foreldrene. Familien har et stort behov for tilpasset bolig, slik at man skal kunne ha avlastning og assistenter tilstede, og at man kan skape trygghet, økt livskvalitet og stabilitet for barnet.
Foreldrene har kontaktet Oslo kommune om å få godkjent huset som omsorgsbolig slik at man er berettiget til momsfritak. Kommunen har imidlertid valgt en definisjon av begrepet som gjør det svært vanskelig for at private kan bygge boliger som tilfredsstiller kommunens definisjon som omsorgsbolig.
I 2010 slo Høyesterett fast at bygging av omsorgsboliger skal ha full momsrefusjon. Dette skulle også gjelde privatpersoner. Dommen stammer fra den mangeårige kampen Skattedirektoratet hadde med Alta kommune. Frem til Høyesteretts avgjørelse tolket Skattedirektoratet loven slik at det kun var kommunene, og ikke privatpersoner og stiftelser, som var berettiget til momsfritak.
Dommen førte altså til at det ble 25 pst. billigere for alle som bygger boliger til personer med pleie- og omsorgsbehov. Dette er noe som har stor betydning for familier med sterkt funksjonshemmede barn, og som helt naturlig er nødt til å foreta omfattende tilpasninger av sin bolig, eller bygge ny bolig.
I dag finnes det ingen definisjon av "omsorgsboliger" nedfelt i lovverket, og begrepet anvendes på et sett ulike boliger og boligformer. I prinsippet er omsorgsbolig en tilpasset bolig for mennesker med særskilt behov, og i mange tilfeller vil det være en bolig med livsløpsstandard hvor det ytes helse- og sosialtjenester, gjerne på heldøgns basis. Det er også slik begrepet anvendes i regelverket for investeringstilskuddet fra Husbanken til heldøgns omsorgsplasser etter Omsorgsplan 2015.
Den nevnte familie har forsøkt å tilpasse seg det ovennevnte prinsippet uten at det har ført frem.
Undertegnede synes det er svært uheldig om det er slik at det er opptil den enkelte kommune å bestemme hvordan man skal definere en "omsorgsbolig". Dette vil gjøre det svært vanskelig for mange familier med sterkt funksjonshemmede barn å ha råd til å skaffe en funksjonell bolig, slik at familien kan leve sammen. Resultatet blir derfor at man blir tvunget til å flytte til en annen kommune som har valgt en annen definisjon av begrepet "omsorgsbolig", eller at man må splitte opp familien og plassere barnet på institusjon eller avlastningsbolig.