Kjell Ingolf Ropstad (KrF): Departementet har avvist NSBs satsing på dagtog på Sørlandsbanen. Dette på tvers av faglige råd og på tross av at alle fylkeskommunene langs Sørlandsbanen hadde uttalt seg positiv til endringen.
Vil statsråden vurdere på nytt NSBs forslag om hyppigere avganger på Sørlandsbanen som et tillegg til sovevognene, og hva vil kostnaden av denne satsingen på hyppige avganger være?
Begrunnelse
NSB har ønsket å kutte sovevognene og kjøre med kun sitteplasser i nattogene for å frigjøre ressurser til en kraftig utbygging av dagtog-tilbudet. Planen var avganger mot Oslo og Stavanger fra Kristiansand hver andre time. Antall avganger skulle nesten dobles. Dette ville ifølge NSB gitt et vesentlig bedre tilbud til de reisende.
Lokale myndigheter var entusiastiske til NSBs satsing på dagtog, men regjeringen valgte å sette foten ned for planene og i stedet opprettholde sovevognene. Regjeringens beslutning ble tatt på tvers av faglige råd, mot lokale myndigheters ønsker, og uten noen videre god begrunnelse.
Det er nå viktig at det stilles statlige midler til disposisjon slik at NSBs storsatsing på Sørlandsbanen kan gjennomføres.