Ulf Isak Leirstein (FrP): Vil statsråden snarest sørge for å få på plass en forsvarlig nødmeldetjeneste også for døve?
Begrunnelse
Spørsmålsstiller fremsatte i Dokument nr. 15:1130 (2012-2013) følgende spørsmål til statsråden for besvarelse:
«Viser til statsrådens svar på mitt spørsmål om nødmeldetjeneste, hvor statsråden opplyser om at det eksisterer en midlertidig ordning for døve og hørselshemmede som gjør det mulig å nå nødmeldetjenesten over hele landet både med SMS og gjennom ordningen med teksttelefon for døve. Interesseorganisasjonen for døve kjenner ikke til at det er mulig å sende nødmelding som SMS. Kan statsråden fortelle hvilket nummer døve skal sende melding til?»
Statsråden repliserte da blant annet følgende:
"For disse brukerne er det etablert et separat nummer for nødmeldinger (1412) som gis prioritet ved formidlingssentralen."
Til Døveforbundet har Telenor uttalt følgende:
«Det finnes i dag ingen nødmeldetjeneste som er basert på SMS, hverken for døve/hørselshemmede eller normalt hørende.»
Og videre:
«Det er prisverdig at Call IT håndterer de «feilsendte» nødmeldingene som kommer inn via SMS til 149 på en god måte.
Da SMS-tjenesten normalt har laveste prioritet i produksjonen på 149 eksttelefonen, kreves det en del flaks i tillegg til spesiell årvåkenhet fra personalet for at dette skal gå bra.»
Det er etter spørsmålsstillers oppfatning meget kritikkverdig at det per dags dato ikke er kommet på plass en forsvarlig nødmeldetjeneste for døve.
Dette vil i ytterste konsekvens kunne få fatale følger, og bør utbedres umiddelbart.