Tage Pettersen (H): Hvilke tungtveiende sjøverts transportbehov ligger til grunn for at Kystverket avviker kraftig fra kjente dimensjonerende høydebegrensninger for internasjonal skipsfart og reiser krav om 80 meters seilingshøyde i Oslofjorden, og kunne ikke dette eventuelle behovet ivaretas over havner syd for et sted der en eventuell broforbindelse blir plassert?
Begrunnelse
Etter hva som er brakt på det rene har Kystverket i forbindelse med konseptvalgutredning for fast forbindelse over Oslofjorden lagt ned krav om minste seilingshøyde på 80 meter. Et slikt høyde krav er vesentlig høyere enn andre steder som må antas å være dimensjonerende i internasjonal skipstrafikk. Storebæltsbroen har fri seilingshøyde på 67 meter og er høyeste innløp til Østersjøen. Den er dermed dimensjonerende for skipstrafikken til alle østersjølandene. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan anbefaler utbygging av fergefri E39 mellom Trondheim og Stavanger. I disse planene er 55 meter angitt som seilingshøyder for de store og utfordrende fjordkrysningene.