Tage Pettersen (H): Ser samferdselsministeren samfunnsnytten av å få IC til Halden og dobbeltsporet videre til svenskegrensen så fort som mulig, og at 2030 som er et lite forpliktende mål i NTP er for sent?
Begrunnelse
Det er en utbredt oppfatning at samferdselsprosjekter i Norge planlegges på en mangelfull måte. Vesentlige nytteeffekter er utelatt eller systematisk undervurdert i de samfunnsøkonomiske analysene. Årsaken kan være at det har manglet gode metoder for å anslå nytten av forbedret infrastruktur utover verdien av innspart reisetid for trafikantene.
Cowi har forsøkt å anslå hvilken nyttevirkning et bedre jernbanetilbud i Østfold vil ha for samfunnet generelt. Resultatene i den utarbeidede rapporten viser at et bedre jernbanetilbud som følge av utbyggingen av IC-prosjektet for Østfoldbanen vil ha meget sterke verdiskapingseffekter for regionen. Totalt er mernytten beregnet til 764 millioner kroner årlig, og 11 milliarder kroner over en 25 års periode. Disse gevinstene følger av en sterkere integrering mellom Østfoldkommunene og Oslo-området.
Østfoldbanen binder sammen byområdene i Østfold med hverandre og med Oslo-området. Dette er områder med rask befolkningsvekst, bare i Østfold fylke er det de neste 20 årene forventet en vekst på 52.000 innbyggere i følge SSBs middel-prognose. Den sterke befolkningsveksten innebærer store utfordringer knyttet til arealutvikling og transportavvikling, og bidrar til økt behov for investeringer i jernbanenettet i regionen.
Østfoldbanen er også hovedforbindelsen med tog i retning Sverige, Danmark og kontinentet og Gøteborg havn er på mange måter viktig for hele Norge.
På godssiden har derfor også banen et stort markedsgrunnlag. I dag går det ca. 2 200 trailere over Svinesund hvert døgn. Prognosen for økning av trafikken på E6 viser at dagens vei er underdimensjonert i nær fremtid om vi ikke klarer å få mer gods fra vei til bane. Verdien av utlandsforbindelsen og godstransport er ikke inkludert i Cowis beregninger som således vil vise en enda større nytteverdi.