Bård Hoksrud (FrP): Post i butikklokaler er blitt en vanlig form for posttjenester. I et tilfelle skulle butikken pusses opp og ble stengt for en periode. Det ble også posten. Kunder som kom for å hente viktige pakker fikk dem ikke utlevert. Det fantes ingen informasjon om hvor lenge lukkingen skulle vare eller om det var mulig å benytte andre postlokaler. Ved telefon til postens servicetelefon fikk man forskjellig informasjon ved forskjellige henvendelser.
Kan posten tillate seg å stenge et utleveringssted uten videre?
Begrunnelse
Posten er viktig for de fleste. Norske brukere er vant til at man kan stole på at sendinger kommer frem i noenlunde rett tid og at det er trygt å sende viktige, og mindre viktige, pakker og andre forsendelser med posten. Når man kommer til posten for å hente en pakke og får beskjed om å komme tilbake neste uke kan det bli alvorlig for mottakeren. Det ville vært naturlig med et oppslag på stedet med informasjon om når man igjen kunne forvente at posten skulle åpne. Ved henvendelse til servicetelefonen til posten forventer man service - ikke avvisende beskjeder om at "sånn er det bare". At forskjellige oppringere får forskjellig beskjed om situasjonen er heller ikke særlig kundevennlig. Etter flere telefonsamtaler fikk man til slutt beskjed om at posten skulle være åpen et par timer midt på dagen, dagen etter. Dette var midt i arbeidstiden for de fleste og ganske umulig å rekke. En litt mere kundevennlig holdning burde man kunne forvente fra postens side!