Per-Willy Amundsen (FrP): Er det statsrådens vurdering at Fylkesmannen i Telemark har opptrådt korrekt i henhold til habilitetsreglene i saken om fiskesperren i Telemarkskanalen, og vil hun se nærmere på forholdene, særlig med tanke på den uheldige dobbeltrollen som er belyst av avisen Kanalen i saken?
Begrunnelse
Telemarkskanalen er et av fyrtårnene for reiselivet i Telemark, med ca. 60 000 reisende i 2012. Etter en kjemisk behandling i oktober 2011, ble en elektrisk fiskesperre nedenfor Kjeldal sluse satt i funksjon i mai i 2012 for å forhindre spredning av gjedde i Telemarksvassdraget. Direktoratet for naturforvaltning bidro med finansiering og fylkesmannen i Telemark stod som utbygger og eier av sperren.
Fylkesmannen i Telemark oppnevnte en prosjektleder som drev prosjektet frem og hadde all formell kontakt på vegne av fylkesmannen. 30. mai fremgår det i avisen Kanalen at samme person som er Fylkesmannen i Telemarks prosjektleder i saken, også har agentur på innførsel av samme type fiskesperre i Norge gjennom sitt firma. Prosjektlederen er daglig leder i bedriften Naturpartner AS, som ble registrert 15.08.2012. Samtidig har han ledet evalueringsarbeidet av fiskesperren, hvor han leverte en evalueringsrapport til direktoratet for naturforvaltning i 25.09.2012. Han har også levert en annen evalueringsrapport til henholdsvis Nome kommune og Telemark fylkeskommune som er behandlet i utviklingsutvalget i Nome kommune i mai i år.
På direktoratets hjemmesider 27.12.2012 kunne vi lese:
"Det er første gang vi bruker en elektrisk fiskesperre av dette slaget i Norge. Hvis de gode resultatene fortsetter, kan dette bli et verdifullt nytt verktøy mot spredning av fremmede arter i norske vassdrag."