Trine Skei Grande (V): Hvordan vil kunnskapsministeren sikre at elever i grunnskolen får tilgang til nøytrale og balanserte læreverk i faget «Mat og helse», der matens klima- og miljøpåvirkning innarbeides, og der dyrevelferd får en mer sentral plass?
Begrunnelse
Undertegnede viser til debatten vedrørende at 90 pst. av norske elever på mellomtrinnet har benyttet og benytter undervisningsmateriell fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt i form av «Kokeboka mi».
En gjennomgang fra organisasjonen Framtiden i våre hender viser at «Kokeboka mi» inneholder uforholdsmessig mange oppskrifter der kjøtt er hovedingrediens, inkludert grønnsakssuppe med kylling. Det presenteres knapt noen oppskrifter uten kjøtt eller egg.
Helsedirektoratet slår fast at nordmenn spiser mer kjøtt enn de anbefalte kostholdsrådene. Kjøttproduksjon står dessuten for omkring 20 prosent av de samlede klimagassutslippene i verden. I tillegg innebærer dagens industrielle kjøttproduksjon dyrevelferdsmessige utfordringer.
Det er skolene selv som har ansvaret for å gjøre den faglige vurderingen av hvilke læremidler de mener er egnet som til bruk i undervisningen, innenfor rammen av loven. Skoleeier har plikt til å sørge for at elevene ikke utsettes for uønsket reklame og påvirkning, men det fremgår av forarbeidene til loven at skolen gis anledning til å bruke ulike læremidler og å samarbeide med ulike parter i næringslivet.
Undertegnede mener slikt samarbeid er positivt, men mener også at det er uheldig om gratis undervisningsmateriell fra en aktør blir for dominerende. Undertegnede mener videre at det er viktig at norske elever blir presentert for balanserte syn.
Undertegnede er kjent med at Opplysningskontoret for egg og kjøtt vil tilby norske skoler nytt og oppdatert undervisningsmateriell f.o.m. høsten, men undertegnede ønsker uansett en prinsipiell vurdering fra statsråden i dette spørsmålet.