Henning Warloe (H): Ett rederi har siden begynnelsen av 2012 forsøkt å få akseptabel og likeverdig tilgang til havnefasiliteter i Sandefjord. Etter en klagebehandling på over ett år har Kystverket konkludert med at rederiene skal likebehandles ved tildeling av seilingstider. Sandefjord kommune har imidlertid ikke implementert Kystverkets avgjørelse, men bestemt seg for å utrede saken på nytt.
Hva kan departementet som tilsynsmyndighet gjøre for å påse at Kystverkets vedtak blir respektert og seilingstider for 2014 tildelt?
Begrunnelse
Rådmannen i Sandefjord kommune har i innstilling til Formannskapet fortsatt favoriseringen av et etablert rederi på strekningen Sandefjord-Strømstad, slik at konkurrerende rederi vil bli diskriminert. Dette til tross for at Kystverket i en omfattende klagebehandling har konkludert med at dette er rettsstridig. ESA ila rederiet Color Line i 2011 en rekordhøy bot (145 mill. kr) fordi rederiet hadde forhindret konkurranse på ruten i mer enn 10 år gjennom å blokkere tilgang til havnen for andre rederier.
Formannskapet i Sandefjord kommune vedtok i møte 18. juni då. ikke rådmannens innstilling, men besluttet å utsette tildeling av seilingstider for 2014 og innhente juridisk ekspertise for å avklare mulighet for å prioritere ett rederi på bakgrunn av en avtale inngått i 2006. Etter omfattende saksbehandling konkluderte imidlertid Kystverket med at kommunen ikke kunne opprettholde en diskriminerende tildelingspraksis og at en slik favorisering ville være i strid med havne- og farvannsloven. Kystverket tok eksplisitt stilling til hvilke føringer avtalen fra 2006 fikk for kommunens tildeling av seilingstider for 2014, og konkluderte med at avtalen ikke ga rett til bestemte seilingstider eller et bestemt antall anløp. Det vises særlig til omtale på s. 15 og 16 i saksutredningen fra Kystverket.
Det er nå viktig med en rask avklaring av denne saken dersom et konkurrerende rederi skal kunne etablere seg på ruten i 2014, ettersom dette krever store investeringer i både skip og infrastruktur. Det aktuelle rederiet har siden 2012 forsøkt å få tildelt seilingstider i tråd med havne- og farvannsloven. Etter Kystverkets vedtak nevnt over skulle alt nå ligge til rette for rask implementering, men dette treneres nå av vedtaket i Sandefjord formannskap. Jeg ønsker derfor å få vite hva statsråden kan gjøre for å sikre at Kystverkets vedtak blir etterlevd.