Ingebjørg Amanda Godskesen (FrP): Arendal Lufthavn Gullknapp AS sendte inn konsesjonssøknad 17. juli 2012. Saken ble godkjent av luftfartstilsynet, men de sendte saken videre til departementet, hvor den fortsatt ligger.
Mitt spørsmål blir da, når kan vi vente at søknaden blir behandlet, og hvorfor ble den sendt til departementet?
Begrunnelse
Aust-Agder og Oslo har til felles at begge fylker ikke har flyplass. Arendal Lufthavn Gullknapp AS leverte inn konsesjonssøknad 17. juli 2012, for å starte opp som kommersiell flyplass. Søknaden ble godkjent/anbefalt av luftfartstilsynet, men av en eller annen grunn sendte luftfartstilsynet deres forslag til godkjenning innom departementet. Dette er en ny vri på en konsesjonssøknad. Konsesjonssøknadene pleier etter det jeg har erfart, blitt avgjort av luftfartstilsynet.
Det har vært gjennomført høring i saken.
Arendal Lufthavn Gullknapp AS er en privat lufthavn, hvor næringslivet har lagt ned stor arbeidsinnsats og mange penger. Det betyr at investorene har stor tro på Gullknapp. Gullknapp, med sin beliggenhet kan komme til å spille en stor rolle i fremtiden. Den tegner til å kunne bli en av de mest miljøvennlige lufthavner vi har i Norge, dette pga. at flyplassen ligger på fjellgrunn, den har ikke hverken saltvann eller ferskvann i nærheten, og har ingen fjell rundt rullebanen som vil hinder miljøvennlig landing og letting. Lufthavnen kan også utvides omtrent så mye man ønsker, eller til den kapasitet som vil komme i fremtiden.