Bård Hoksrud (FrP): Samferdselsdepartementet skal visstnok jobbe med å se på hvordan man kan bedre og styrke regelverket rundt arbeidstakeres rettigheter innen luftfarten.
Hvilke utredninger er satt i gang og når vil de ferdigstilles, og vil utredningen vurdere domsavsigelsen i Frankrike som konkluderte med at arbeidstakerne i Ryanair var underlagt fransk sosial- og skattelovgivning som resulterte i tillegg til den franske lovgivningen som ble vedtatt i 2006?
Begrunnelse
Allerede i 2010 ble arbeidsforholdene til ansatte i Ryanair ved base på Moss lufthavn, Rygge tatt opp, men i følge arbeidstakerorganisasjonen Parat har dessverre svært lite skjedd og det er avdekket mangler og hull i lovverket, samt det noe oppfatter som nye kreative måter å unngå norsk regelverk på. Skatteetaten har nå hatt gjennomgang og kontroll av kontraktspilotene og selskapenes skatteplikt. Et annet tilsyn som også har ansvar for å følge opp at norske lover og regler følges opp er Luftfartstilsynet, noe også er etterlyst jf. Parats ubesvarte brev av 22. februar 2012. Vi er kjent med at Luftfartstilsynet nå har hatt tilsyn, men foreløpig vet man ingen ting etter tilsynet.
Vi er også kjent med at Ryanair har hatt tilsvarende base i Frankrike hvor piloter og kabinansatte hadde arbeidskontrakter som iht. avtalen var underlagt irsk rett med trygd, skatt og sosiale plikter og rettigheter knyttet til Irland og ikke Frankrike. Domstolene i Frankrike var ikke enig med Ryanair og konkluderte med at arbeidstakerne var underlagt fransk sosial- og skattelovgivning. Resonnementet fra domstolen bygget på tilknytningen til flyplassen i Frankrike, jf. Base, lokaler, crew-rom, datamaskiner, etc. Det er derfor interessant å vite hva statsråden tenker om saken og spesielt hva man mener om dommen i Frankrike.