Ine Eriksen Søreide (H): I 2009 fattet Stortinget to enstemmige vedtak som skulle likestille rettighetene til elever som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) med rettighetene til elever som får tegnspråkundervisning eller talespråkundervisning. Fire år etter har regjeringen fortsatt ikke fulgt opp Stortingets enstemmige vedtak, og elever med behov for ASK mangler fortsatt et likeverdig opplæringstilbud.
Når vil regjeringen følge opp Stortingets enstemmige vedtak med reelle rettigheter for elever med behov for ASK?
Begrunnelse
I forbindelse med behandlingen av St. meld nr. 23 (2008-09) Språk bygger broer i oktober 2008 la Stortinget enstemmig inn følgende vedtak:
"Stortinget ber regjeringen komme tilbake med forslag til tiltak slik at elever som trenger utvikling i talespråk, tegnspråk, alternativ kommunikasjon, supplerende kommunikasjon, eller en kombinasjon av disse, får innfridd sine rettigheter etter lovverket".
Fordi ingenting skjedde, fremmet Høyre et representantforslag våren 2009 (Dok. nr. 8:72 2008-09) der det ble fremmet forslag om å be regjeringen vurdere en lovendring for å sikre elever med behov for utvikling i talespråk, tegnspråk, alternativ kommunikasjon, supplerende kommunikasjon eller en kombinasjon av disse, likeverdige rettigheter i lovverket. Det ble også fremmet forslag om å gjennomgå Statped-systemet for å styrke kompetansen om ASK, og vurdere opprettelsen av ett eller flere nasjonale kompetansesentre for ASK. Begge forslagene i Dok. nr. 8:72 ble enstemmig vedtatt i Stortinget. For å understreke viktigheten av dette, skriver en enstemmig komité i innstillingen (Innst. S. nr. 239 (2008-2009)) at
"resultatet er viktig for de forslaget omfatter, og komiteen er svært fornøyd med at denne saken nå ser ut til å finne sin endelige løsning".
Da Stortinget i juni 2012 behandlet Prop. 84 L Endringer i opplæringsloven, hadde fortsatt ikke elever med disse behovene fått likeverdige rettigheter med andre elever med spesielle språkopplæringsbehov. Nok en gang påpekes dette av en enstemmig komité:
"Komiteen viser til at det skal presiseres eksplisitt i opplæringsloven at elever som har behov for ASK, har rett til å bruke egnede kommunikasjonsformer og nødvendige kommunikasjonshjelpemidler i opplæringen, og at disse elevene også har rett til nødvendig opplæring for å bruke ASK."
Men utfordringene for elever med behov for ASK og deres foreldre er fortsatt ikke løst. Blant annet har barn som trenger tegnspråk rett til 40 uker opplæring i tegnspråk før de fyller 16 år. Det samme har foreldre og søsken til tegnspråklige barn, for å sikre kommunikasjonen mellom barn og omsorgspersoner. Barn som bruker ASK og deres omsorgspersoner får ikke samme opplæring. I verste fall fører det til at barn forblir uten evne til å kommunisere, selv med sine nærmeste. I beste fall må foreldre selv utforme barnas symbolspråk, lage kommunikasjonsbøker med symboler og lære opp søsken og familie.
Barn med behov for ASK er dessuten en svært sammensatt gruppe. Noen forstår alt talespråk, andre forstår lite. Noen kan bruke håndsymboler, andre har så store motoriske utfordringer at de bare kan kommunisere ved å bevege øynene. Derfor er det et stort behov for økt kompetanse om alternative og supplerende kommunikasjonsformer, og Stortinget har enstemmig bedt regjeringen vurdere å opprette ett eller flere kompetansesentre. I dagens ordninger hos Statped er ASK kategorisert som "lærevansker", ikke som "språk". Dette gjør at elevene som har behov for ASK ikke blir prioritert.
Det er svært uheldig at regjeringen ikke har fulgt opp enstemmige stortingsvedtak, og at rettighetene for disse elevene fortsatt ikke er reelt likestilt med rettighetene til elever som bruker tegnspråk eller trenger utvikling av talespråk.