Trond Helleland (H): Vil de delene av riksveiprosjekter som finansieres av bompenger og eller grunneierbidrag motta direkte (bevilgninger) eller indirekte (gjennom merverdiavgiftskompensasjonsordningen for kommuner og fylkeskommuner) full kompensasjon for riksveiprosjektets kostnadsøkning som følge av opphevelsen av mva-fritaket?
Begrunnelse
I forslaget til statsbudsjett for 2013, Prop. 1LS (2012-1013) kap 10, ble det foreslått, og senere vedtatt av Stortinget, at mva-fritaket for vei og bane skulle oppheves med virkning fra 1/1-2013. Av proposisjonen fremgår at:
«Dette vil gi økte merverdiavgiftskostnader for Statens vegvesen ved bygging og drift av riksveier og for kommuner og fylkeskommuner ved bygging og drift av kommunale veier og fylkesveier.»
Videre fremgår det av proposisjonen at ordningen samlet sett er provenynøytral for staten
«…ved å øke bevilgningene til Statens vegvesen og merverdiavgiftskompensasjonsordningen for kommuner og fylkeskommuner, …».
I Nasjonal Transportplan (2014-2023), hva gjelder riksveiprosjekter, kan det synes som om kun den delen av riksveiprosjektene som finansieres av statlige bevilgninger blir kompensert gjennom tilsvarende bevilgninger.