Trond Helleland (H): Andelen gods på bane har lenge gått i feil retning. Jernbanen sliter med konkurranseevnen når det gjelder godstransport.
Mener statsråden det er riktig at Jernbaneverkets overtakelse av eierskapet til godsterminalene også skal innebære et terminalmonopol der alle terminaltjenester skal kjøpes av Jernbaneverket, og hvordan mener statsråden dette vil påvirke konkurranseevnen?
Begrunnelse
I Nasjonal transportplan for 2014-2023 sier regjeringen at de vil "legge til rette for mer effektiv godstransport". Dette harmonerer dårlig med den trenden vi har sett siden 2008 hvor godstransport på jernbane har tapt betydelige godsmengder til fordel for veitransport.
Private godstransportører melder bekymring for at Jernbaneverket nå truer om at de ikke skal få fortsette terminaldrift fra nyttår. På spørsmål om driftsvilkår og forutsetninger gir Jernbaneverket uklare tilbakemeldinger og i sine henvendelser skal de operere med meget korte tidsfrister.
De private godsaktørene har flere hundre ansatte som nå går en usikker fremtid i møte. Frykten blant de private aktørene er at prosessen vil ødelegger all konkurranse for godstog, og at omfattende investeringer har vært bortkastede i kampen mot norsk jernbanemonopol. Samtidig kan prosessen ende i at NSB/CargoNet får overført store kostnader til Jernbaneverkets budsjetter.
Dersom Jernbaneverket innfører dette terminalmonopolet vil de fjerne den lille konkurransen som finnes på dette området.
Et terminalmonopol i Norge vil føre til at monopolisten kan fastsette servicenivå, priser og gebyrer uten konkurranse. For norsk eksportindustri vil dette kunne føre til lengre og dyrere transportvei til markedene.
Det er også bekymringsfullt at Jernbaneverket pålegger partene taushetsplikt rundt saken. Dette finnes det få gode grunner til og vitner om en kultur som ikke har kundene og markedets beste i tankene.