Bente Thorsen (FrP): Vi er blitt gjort kjent med at flere personer opplever problemer med å melde seg ut av Den norske kirke. Folk som er utmeldt opplever også til tider å bli registrert inn igjen "på grunn av vasken av medlemsregisteret vårt mot Brønnøysund".
Hva vil statsråden vil gjøre for at utmelding av kirken skal skje på smidig måte?
Begrunnelse
I et konkret tilfelle har kona og barna forsøkt å melde seg ut før, og familien trodde alt var i orden. Barna er ikke døpt, og har aldri vært meldt inn i Kirken. Utmeldingen ble sendt til Bakkehaugen menighet i 2011. Familien oppdaget ved en tilfeldighet våren 2013 at utmeldingen ikke hadde hatt noen effekt. Da møtte de personlig opp på Bakkehaugen Menighet innenfor kontortid opplyst på nettsiden, men da var det stengt. Deretter ringte de Kirketorget i Oslo sommeren 2013, som opplyste at de får en del henvendelser av denne type. Kirketorget opplyste videre at det hender at folk blir "automatisk innmeldt" når Kirkens medlemsregister vaskes mot Brønnøysund. Spesielt forekommer dette visstnok ved flytting. Familien det er snakk om i dette tilfellet har ikke flyttet siden 2005. Kirketorget ba familien sende utmelding på nytt. Ny utmelding ble sendt 24/7 - rekommandert - til Kirkerådet, slik anvist av Kirketorget. Sendingen kom i retur som "ikke hentet". Ny utmelding sendt 14/8 til Bakkehaugen Menighet. Pr. i dag - én måned senere - har familien ikke fått noe svar fra Bakkehaugen Menighet, enda fristen er satt til tre uker. Man kan jo reflektere over hvordan man selv ville oppleve å plutselig oppdage at man er registrert som f.eks. muslim i en moské eller jøde i en synagoge mot sin vilje, og uten at man har foretatt seg noe for å knytte seg til denne. Det livssynssamfunnet vedkommende tilhører blir skadelidende av disse problemene. I motsetning til Kirken har ikke denne gruppen noen formue og veletablert inntektsgrunnlag, og det årlige tilskuddet som kommer med en hel familie er viktig for trossamfunnet. Nå har dette tilskuddet gått til feil sted i et antall år.