Line Henriette Holten (KrF): Hvordan vil statsråden sikre bedre togkapasitet i Østfold, og vil statsråden ta kontakt med NSB for å vurdere strakstiltak som for eksempel rabatterte billetter på suppleringsbusser?
Begrunnelse
Fra 2003 til 2012 har NSB doblet tallet på passasjerer på Østfoldbanen. Det er nå nådd et metningspunkt. Det er behov for å kjøre flere tog, men det er ikke plass til flere tog på sporet.
Vi må nå ha fullt trykk på å få Follo-banen ferdig, Intercity til Halden og påkobling av østre linje, men alle disse tiltakene gir effekt først langt frem i tid. Nå er det behov for kortsiktige tiltak.
Dersom NSB velger å supplere med busstransport, som en permanent løsning eller som supplement når togene er fulle, så må det forventes at passasjerene får rabatt. Busstransport kan være et godt supplement i den situasjonen som nå er, men prisnivået må da vurderes. Busstransport er noe annet enn togtransport og dette må reflekteres i prisbildet.