Abid Raja (V): Forventer statsråden at miljøkrav på 15 % bidrar til at "offentlig sektor som kunde bidrar til å ta i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier og løsninger" slik det står i regjeringserklæringen?
Begrunnelse
I regjeringserklæringen er følgende slått fast: Regjeringen vil «Utarbeide krav om at alle nye offentlige kjøretøy, og alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog, benytter lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier dette.» samt «Sørge for at offentlig sektor som kunde bidrar til å ta i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier og løsninger.»
Statens vegvesen skal første halvdel av 2014 kunngjøre konkurranse om ny konsesjon for drift av sambandet Moss-Horten. Konsesjonsperioden er satt fra og med 2017 til og med 2026. Det er lagt til grunn tøffe krav til utslipp av NOx, men øvrige miljøaspekter skal vektes i vurderingen av kvalitetskriterier med 15 %. Konsesjonen er uten statlige tilskudd, og det er tøff konkurranse på pris for å gi det billigste tilbudet. 15 % vekting på miljø vil ikke kunne utløse fokus på å ta i bruk ny teknologi eller beste tilgjengelige teknologi på miljø. Fergen går helt til sentrum av to mellomstore norske byer med ca. 30 000 innbyggere hver seg. Fergene runder på sin ferd Jeløy, den mest befolkede øya i Oslofjorden, med 14 000 innbyggere. dere forventer Statens vegvesen en fortsatt betydelig økning i trafikk på sambandet i konsesjonsperioden og det legges opp til større ferger og flere ferger enn det som er i dag.
Dette vil øke utslippet fra sambandet totalt sett, og det vil øke belastningen for innbyggerne i området.15 % vekting av miljøkriterier vil tvilsomt kunne gi teknologi som samlet sett reduserer utslippene fra fergesambandet i neste konsesjonsrunde.