Kjell-Idar Juvik (A): Hva er statsrådens begrunnelse for å kutte i bevilgningen til prosjektet på Napp i Nordland, og hvorfor mener statsråden det er nødvendig at utbedringen av dette og andre havneprosjekter må utsettes fram til regjeringa har utarbeidet en ny havnestrategi; kuttet rammer også fiskerihavna på Sommarøy i Troms, hvilke andre fiskerihavner står for tur, og vil dette kuttet i bevilgningen få betydning for dem?
Begrunnelse
Den nye regjeringen reduserer i sin tilleggsproposisjon bevilgningen til fiskerihavner med 46 millioner. Konsekvensen er i følge statsråden at utbedringa av fiskerihavna på Napp i Nordland ikke starter opp i 2014. (viser til skriftlig svar til transport- og kommunikasjonskomiteen 18.11.13)
Regjeringen sier de vil satse på nordområdene og så gjennomfører de kutt på bevilgningen til to fiskerihavner i Nord Norge. Napp i Nordland og Sommarøy i Troms.
Dagens havneforhold på napp fører til vanskeligheter for fiskeflåten og lokale bedrifter. Liten dybde gjør at ikke større båter kommer til kai for å levere.
Utsettelsen av prosjektet vil få direkte konsekvenser for fiskeflåten og enkeltbedrifter i området.
Statsråden skriver i sitt svar til transport- og kommunikasjonskomiteen at prosjektet utsettes i påvente av en nasjonal havnestrategi.
Behovene for en utbedring på Napp er imidlertid godt dokumentert og prekære, og Kystverket har prosjektet inne på sitt handlingsprogram.
Napp er den havnen i Lofoten som brukes mest og det synes da merkelig at man vil overprøve Kystverkets vurderinger.