Kjell Ingolf Ropstad (KrF): I en prøveperiode frem til 1. juni 2017 er det tillatt med modulvogntog på nærmere bestemte strekninger i Norge. Det tillatte modulvogntognettet består av 22 hovedvegstrekninger og flere tilknytningsstrekninger. Bergene Holm i Åmli som er en viktig hjørnesteinsbedrift ligger 26 kilometer fra E18. Men modulvogntogene får bare lov til å kjøre 17 km på tilførselsveier inn fra E18.
Hvorfor er det satt en slik kilometergrense og vil statsråden endre denne slik at det er veiens tåleevne som avgjør om vogntogene får kjøre der?
Begrunnelse
Undertegnede er kjent med flere henvendelser til Samferdselsdepartementet om saken, og Fylkesmannen i Aust-Agder påpeker i brev til Statens vegvesen at det er helt avgjørende både for nasjonalt og regionalt skogbruk at Bergene Holm i Åmli og tremassefabrikken Rygene-Smith & Thommesen i Arendal overlever.
17 kilometersgrensen for tilførselsveier er konkurransevridende og den skader miljøet. Det vil være krevende å sikre bedrifter i distriktene dersom det stilles krav som virker å være lite faglig begrunnet. Bergene Holm i Åmli har nylig investert over 100 millioner kroner i en ny saglinje, og mener bruk av slike modulvogntog er helt nødvendig for å henge med i den knallharde konkurransen i tømmerbransjen. Både for lokalsamfunnet, men også for hele skogbruket er det viktig at bedriften sikres videre drift.