Lise Christoffersen (A): Laagendalsposten hadde i perioden 19.- 21. november 2013 flere artikler om at gjennomføringen og framdriften av prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda var truet, som følge av store kostnadsoverskridelser. Artiklene viste til uttalelser om dette fra statssekretær Bård Hoksrud.
Vil statsråden bekrefte de alarmerende opplysningene om at prosjektet nå står i fare, eller kan statsråden avkrefte at dette medfører riktighet?
Begrunnelse
E134 Damåsen-Saggrenda er et særdeles viktig prosjekt for teknologiklyngen i Kongsberg og for Kongsbergsamfunnet for øvrig. Prosjektet er også viktig som en del av forbindelsen øst/vest og har derfor betydning for flere fylker enn Buskerud. I tråd med vedtaket i nasjonal transportplan fremmet den rød-grønne regjeringa følgende ved framleggelse av statsbudsjettet for 2014: "Videre prioriteres statlige midler til forberedende arbeider på prosjektet E134 Damåsen-Saggrenda i Buskerud. Det kan bli aktuelt med anleggsstart med bompenger i 2014, avhengig av tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet." Den nye regjeringa sto fast ved dette i sitt forslag. 5. desember 2013 behandlet Stortinget transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling til budsjett for 2014, uten at informasjon om store forsinkelser som følge av betydelige kostnadsoverskridelser for E134 Damåsen-Saggrenda var kjent, så langt undertegnede har oppfattet. Tvert i mot, ser den offisielle informasjonen ut til å være at prosessen er i rute (jfr. statsbudsjettet for 2014 og Statens vegvesens handlingsprogram for 2014-2017), at KS2 er under utarbeidelse som grunnlag for sak til Stortinget, at prosjektet så langt er kostnadsberegnet til 3,64 milliarder og at det arbeides med å beregne endelige kostnader og fordeling mellom bompenger og offentlig finansiering, i tråd med vanlig prosedyre i slike saker.