Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Mange barn, særlig i Oslo, trenger særskilt norskopplæring for å bli gode nok i norsk til å klare seg i arbeidslivet og samfunnet når de blir voksne. Hvis ungene ikke blir gode i norsk vil livet videre blir mye vanskeligere enn det kunne vært. Kommunene har et stort ansvar for at de barna som trenger det får den norskopplæringen som skal til.
Får alle barn som har vedtak om særskilt norskopplæring etter opplæringsloven den opplæringen de har krav på, og hvordan sikrer statsråden dette?
Begrunnelse
Aftenposten, som har Utdanningsetaten i Oslo som kilde, skriver følgende:
"Totalt blant de minoritetsspråklige elevene er det bare 1 av 3 som kan så godt norsk at de kan følge vanlig norskundervisning. Med omtrent 40 prosent minoritetsspråklige i Oslo-skolen, betyr det at hver fjerde elev mangler tilstrekkelig norskkunnskap til å følge normal undervisning."
Samtidig vet vi at mange skoler i Oslo sliter økonomisk. Dermed kan det være grunn til å frykte at elever som har vedtak om særskilt norskopplæring ikke får, eller får mangelfull, opplæring. Det er vesentlig både for fremtiden til elevene det er snakk om, og for det norske samfunnet at barna gis mulighet til å mestre språket vårt.