Astrid Aarhus Byrknes (KrF): Vil statsråden sørge for å få heva vraket av ubåten U-864, som ligg på 150 meters djup utanfor kysten av Fedje i Hordaland med bortimot 70 tonn kvikksølv om bord, og når vil eit eventuelt vedtak bli fatta i saka?
Begrunnelse
U-864 er ein tysk ubåt som blei senka av den britiske ubåten HMS «Venturer», 9. februar 1945. Alle om bord omkom. U-864 var på veg frå Tyskland via Norge til Japan med personell med teknisk spesialkompetanse og krigsmateriell, blant anna var det omkring 65 tonn flytande kvikksølv om bord, lagra på stålbeholdarar. Kvar behaldar veg om lag 36 kilo, med vekster som har lagt seg på utsida opp gjennom åra.
I ein artikkel i Bergens Tidende 10. januar 2014 fremgår det at Kystverket nå gjennomfører dei siste undersøkingane av U-864 . Målet er å bore seg inn til kvikksølvet i kjølen av U-864. Arbeidene foregår ved at ein beltegåande robot med kamera og boreutstyr tek seg frem til vraket på havbotn. Dei fysiske arbeida er forventa å vere ferdige i neste veke. Deretter leverer Kystverket sin rapport til Samferdselsdepartementet i månadsskiftet februar/mars.
Det haster med å kome til ei avklaring i denne saka. Det har gått mange år, og det har vore gjennomført mange utgreiingar kor store midler er brukt. Prøver frå sjøbotn viser auka forurensing, og folk er bekymra for tilstanden til behaldarane. Folkeaksjonen Hev U-864 venter spent på svar fra den nye regjeringen.
No må det handling til.
Framstegspartiet har tidligare krevd heving av ubåten i Stortinget, og representantar frå dei to regjeringspartia var våren 2013 ute og lova heving dersom det blei ny regjering. I statsbudsjettet for 2013 fremma Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti felles framlegg om straks å setje i gong arbeid med heving av ubåten U-864 og fjerning av kvikksølvlasta i havet utanfor Fedje i Hordaland.