Ola Elvestuen (V): Er statsråden fornøyd med hvordan publikum bruker Miljøinformasjonsloven som et verktøy for miljøinformasjon, og vil statsråden bruke jubileumsåret 2014 for både å evaluere loven og sørge for at et større publikum tar i bruk loven slik den var tiltenkt?
Begrunnelse
I år fyller Miljøinformasjonsloven 10 år. Miljøinformasjonsloven gir alle borgere rett til opplysninger både fra offentlige myndigheter og private virksomheter om forhold som har betydning for miljøet.
Loven gir rett til informasjon om alt fra produksjonsprosesser til innholdet i de produktene som brukes og omsettes. Alle næringer, industriproduksjonen så vel som jord- og skogbruket, transportsektoren og tjenesteproduksjonen, er omfattet av den nye miljøinformasjonsloven. Miljøinformasjonsloven pålegger alle virksomheter en plikt til å ha kunnskap om miljøforhold i egen virksomhet som kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning på miljøet, og på forespørsel å gi denne informasjonen ut.
Loven stanser ikke ved Norges grenser. Importerte varer kan ha vært belastende på miljøet der de kommer fra. Hvis noen lurer på dette og selgeren ikke kan svare, har vedkommende plikt til å undersøke dette nærmere.
Blant annet kan man klage på mangelfull informasjon fra private bedrifter ved å henvende seg til Klagenemnda for miljøinformasjon. Klagenemnda prøver da saken, og skal sikre at loven blir overholdt. I årsrapporten for Klagenemnda for miljøinformasjon fra 2012 kan man lese at nemda hadde seks saker til behandling som kom inn i 2011. I to av disse sakene trakk klager klagen etter å ha fått den etterspurte informasjonen fra innklagede. Nemnda fattet vedtak i de resterende fire sakene. I 2012 kom det inn syv saker. Dette er fem færre enn i 2010 og tre færre enn i 2011. I kun noen få tilfeller var det privatpersoner som brukte ordningen.
På miljøverndepartementets hjemmeside kan man lese at «En forutsetning for at miljøinformasjonsloven skal fungere etter sin hensikt er at publikum bruker den aktivt.» Vi vet at mangelfull miljøinformasjon gjelder på mange områder – fra de mindre innkjøp som mat og klær til større som hus og transportmidler.