Audun Lysbakken (SV): På hvilket grunnlag slår Regjeringen fast at Norge ikke kan videreføre unntaket om å reservere konkurranser for ideelle organisasjoner, og hva gjør Regjeringen for å sikre Norge et best mulig handlingsrom for å beskytte ideelle velferdsaktører dersom revideringen av de aktuelle anskaffelsesdirektivene implementeres i norsk rett?
Begrunnelse
I brev til Helse- og omsorgskomiteen 13.02.2014 informerer Helse- og omsorgsministeren om vedtaket i EUs råd 11.02 om revidering av tre anskaffelsesdirektiver. I brevet heter det at
"Med de nye reglene kan ikke Norge videreføre unntaket om å reservere konkurranser for ideelle organisasjoner ved innkjøp med en verdi på over 750 000 Euro etter 1.januar 2016".
I Regjeringens foreløpige posisjonsnotat om saken (sist endret 13.11.2013) står det imidlertid at
"Det er ikke tatt endelig stilling til om muligheten til å reservere kontrakter for ideelle organisasjoner, i dag regulert i forskrift om offentlige anskaffelser § 2-1 (3), kan videreføres."
Om reglene som i dag åpner for å forbeholde konkurranser og avtaler for ideelle aktører ikke kan videreføres vil det kunne få dramatiske konsekvenser for ideell sektor. I viktige deler av velferdsstaten, som barnevern og rusomsorg, finnes det i dag slike ordninger som beskytter ideelle aktører. I konkurranse med kommersielle aktører med langt mer kapital i ryggen, og ofte lavere utgifter knyttet til pensjon og andre betingelser for ansatte, vil det bli vanskelig for den ideelle delen av velferdsstaten å overleve.