Rasmus Hansson (MDG): Byggingen av E39 på Vestlandet kan bli Norgeshistoriens største byggeprosjekt. Statens veivesen har også tatt til orde for å bygge den nye kyststamveien med en fartsgrense på 130km/t. Naturvernforbundet har uttalt at en slik hastighet vil bety at klimagassutslippene øker kraftig.
Vil klima- og miljøministeren sørge for at Klimaforlikets krav om klimabudsjett for store utbygginger blir oppfylt før vedtaket om traseer og fartsnivå fattes?
Begrunnelse
Byggingen av ny E39 på Vestlandet er i utgangspunktet et prosjekt som vil forårsake store naturinngrep og klimagassutslipp, i tillegg til at det vil legge beslag på enorme ressurser som burde ha blitt brukt på en langt mer miljøvennlig storsatsing på et moderne togtilbud i Norge. Planene om fartsgrense på 130 km/t vil innebære en kraftig økning i klimagassutslippene. Mange biler har sitt laveste energiforbruk - og dermed CO2-utslipp - pr. kilometer ved en fart på rundt 70 km/t. Deretter øker utslippene dramatisk. Undersøkelser på feltet viser at en bil som kjører i 140 km/t slipper ut 30-40 prosent mer CO2 pr. kilometer enn en bil som kjører i 80 km/t. En slik fart vil dessuten gi en kraftig økning av biltrafikken langs vestlandskysten. Utbyggingen av E39 vil gjøre det vanskeligere å innfri Norges langsiktige klimamål. Derfor er det viktig at Klimaforlikets krav om et klimabudsjett blir overholdt, slik at klimakonsekvensene av utbyggingen er godt dokument før vedtak fattes om valg av traseer og fartsnivå.